Kelan tietotarjotinSiirry sisältöön

Miljoonan kilometrin säästö

Julkaistu 8.6.2021

Kelan ja kunnan korvaamien taksimatkojen yhdistely on mahdollista, mutta parhaiten yhdistely sujuu saman maksajatahon matkoilla. Yhdistely säästää, mutta toisaalta voi pidentää matka-aikaa ja matkan pituutta.

Kelan taksimatkojen yhdistely on ollut koronan vuoksi tauolla jo keväästä 2020 saakka. Paluu normaaliin kuitenkin odottaa ennemmin tai myöhemmin, ja on hyvä jo pohtia yhteiskuljetusten järjestämistä.

Suomen Lääkärilehdessä julkaistu tutkimuksemme selvitti Kelan ja kunnan taksimatkojen välistä yhdisteltävyyttä Oulussa.

Yhdistely olisi voinut säästää miljoona ajokilometriä pelkästään yhden kaupungin alueella yhdessä vuodessa. Tämä tarkoittaisi sekä kustannussäästöjä että päästövähennyksiä.

Kela-taksilla sairaalaan, vammaiskyydillä Prismaan ja Citymarketiin

Selvitimme taksimatkoista taksikeskuksiin kertyvien rekisteriaineistojen perusteella paikkatietoja hyödyntäen, olisiko taksimatkojen yhdistely ollut mahdollista Kelan sairausvakuutuslain ja kuntien vammaispalvelulain mukaisten taksimatkojen välillä Oulun kaupungin alueella vuonna 2016.

Vammaispalvelulain mukaisella matkalla tyypillisimmät matkakohteet Oulussa olivat Citymarket ja Prisma. Kela-taksimatkat taas liittyivät etenkin sairaalakäyntiin. Matkat myös tapahtuivat hieman eri aikoina. Sairaala- ja muut Kelamatkat tyypillisesti virka-aikaan: arkipäivisin, menomatka aamulla ja paluumatka iltapäivällä. Vammaismatkat hieman myöhemmin, ja niitä tehdään myös viikonloppuna.


© Oulun yliopisto, Maantieteen tutkimusyksikkö, sisältää Maanmittauslaitoksen Maastotietokannan 01/2019 aineistoa. Lähde: Antikainen, Tillman 2020.

Vaikka matkat ajoittuvat osin eri tavalla, niitä olisi voinut yhdistellä toisiinsa jo toteutuneen yhdistelyn lisäksi. Eniten yhdistelymahdollisuuksia oli kummankin sektorin omien matkojen sisällä, mutta joka viidennessä yhteiskuljetuksessa olisi ollut Kelan ja kunnan matkustaja. Neljälle viidestä olisi tullut ylimääräinen pysähdys matkan aikana matkaseuralaisen takia.

Yhteiskuljetukset sopivat erityisesti lyhyille matkoille

Yhteiskuljetukset sopisivatkin ehkä parhaiten suht lyhyille matkoille, esimerkiksi kaupunkien sisäisille matkoille. Myös säästömielessä tämä voisi olla paras ratkaisu. Pitkillä matkoilla säästö matkaa kohti voi olla suuri, mutta tällaisia matkoja on hyvin vähän suhteessa kaupunkien sisäisiin matkoihin.

Yhteiskuljetuksilla saa säästöä matkakustannuksiin ja luontokin kiittää. Toisaalta, matkustajan näkökulmasta ne monesti pidentävät matka-aikaa ja matkan pituutta. Aikakulutkin olisi hyvä huomioida säästölaskelmissa.

Yhteiskunnan korvaamista henkilökuljetuksista on Suomessa yllättävän vähän tutkimustietoa ottaen huomioon kuljetuspalvelujen suuren merkityksen harvaan asutussa maassa. Nykyteknologia karttaohjelmineen mahdollistaa yhteiskuljetusten muodostamisen entistä tehokkaammin, ja aineistojakin on: esimerkiksi Kelan taksimatkoista kertyy lähes reaaliaikaisesti yksityiskohtaiset tiedot. Samaa tekniikkaa voidaan käyttää myös tutkimusmenetelmänä.

Kirjoittaja

Päivi Tillman
erikoistutkija, Kela
etunimi.sukunimi@kela.fi
Twitter: @TillmanPaivi

Antikainen H, Tillman P. Sairausvakuutuslain ja vammaispalvelulain mukaisia matkoja on mahdollista yhdistellä. Suomen Lääkärilehti 2020; 75 (13): 827 – 832.

Tutkimushanke on tehty yhteistyössä Oulun yliopiston kanssa.

Lue lisää

Tillman, P; Miettinen, J. Kelan matkakorvausten kohdentuminen vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaisiin kuljetuksiin oikeutetuille. Rekisteritutkimus Oulusta vuodelta 2013. Työpapereita 102. Kela 2016.

Tillman, P. Yhteiskunnan tukemat henkilökuljetukset kaipaavat yhteistyötä – havaintoja muista Pohjoismaista. Kelan Tutkimusblogi 25.8.2016.

Jaa tämä artikkeli

Jaa sivu Twitteriin Jaa sivu Facebookiin Jaa sivu LinkedIniin